Hoppa till sidans innehåll

Claes Bång

25 MAJ 2020 20:10
Mina mål är att vara skadefri, köra kontinuerlig träning med olika belastningar utifrån säsong och tid. Ett konkret mål är att göra klassikern under 16 timmar, nu är ju Vätternrundan 1,5 mil längre än tidigare vilket kan bli en försvårande faktor :/
  • Uppdaterad: 25 MAJ 2020 19:50

Vilka tävlingar hade du tänkt delta i?

Jag har kört Kalmar IM de senaste två åren men kände att jag ville ta en paus från den tävlingen i år, vilket visade sig vara en bra timing… I stället tänkte jag köra mer varierad träning och tävling som Vätternrundan, Sprint-, Olympisk- och någon halv triathlon (Vansbro eller Sala) samt swimrun. Jag var även sugen att testa något längre OW lopp, tänker att det är utvecklande att utmana sig och tappa respekten för längre distanser med målsättningen att 3,8 km ska kännas som ”a piece of cake” 😉. I möjligaste mån åker jag gärna längd på vintern och försöker köra några lopp tex Marcialonga, Engelbrektsloppet och Vasaloppet, körde öppet spår för första gången i år – mycket trevligt! – man slipper köer och trängsel, i snabbt före blev det en ok tid som hade varit bra att ha med sig i klassikersammanräkningen, kört klassikern en gång tidigare. Ser mycket fram emot lokala arrangemang och träningstillfällen, inte minst simning i Rösjön!

Hur håller du uppe träningsmotivationen?

Jag har tränat och tävlat mer eller mindre hela mitt liv. Som för många andra är träningen en viktig del i att ge energi och endorfiner för att bli mer fokuserad och balanserad för att hantera vardagen på bästa sätt. Sen kan det ju även vara så att lika positiv effekt som träningen har på mitt mående så kan den ha motsvarande negativ påverkan de tillfällen då träningen inte hinns med… Men min familj har lärt sig att bara jag får träna, om det så bara är 30 minuter, så bidrar jag klart mer till det som ska planeras och fixas!

Har du ändrat ditt träningsupplägg?

Mitt träningsupplägg i år blir mer lustbetonat och inte så styrd träning. Jag kör några fasta pass per vecka och däremellan klämmer jag in det jag känner för utifrån väder, vind och tid – skönt!

Vad har du för nya mål?

Mina mål är att vara skadefri, köra kontinuerlig träning med olika belastningar utifrån säsong och tid. Det känns svårt att ha några specifika mål just nu men på sikt vore det roligt att få åka till Hawaii. Om det skulle bli aktuellt får jag väl ransonera mitt koldioxidavtryck under lång tid för att spara ihop till en sådan resa – jag har ett stort miljöintresse och funderar en del på hur vi ska lyckas med de miljömässiga målsättningarna kopplat till det konsumtions- och tillväxtfokus vi lever i. Ett konkret mål är att göra klassikern under 16 timmar, nu är ju Vätternrundan 1,5 mil längre än tidigare vilket kan bli en försvårande faktor :/

Vad är det bästa med NSE?

Jag är en relativt ny medlem i klubben och känner att det är mycket energi i klubben, hos medlemmarna och i styrelsen. De klubbmedlemmar jag har träffat har varit mycket trevliga, som sagt ser fram emot gemensamma träningar och klubbaktiviteterna typ Genrepet i juni!

Claes Bång

Skribent: Anders Westerlund
Epost: This is a mailto link

Samarbetspartners

Venkanto

Trimate 

Antal besökare sedan 29 april, 2020

Counters free

Postadress:
Norra Stockholm Endurance
Maria Ekberg, Dalvägen 34
18731 Täby

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link